במשך עשרות שנים, תעשיית הבישום העולמית התנהלה על פי חלוקה מגדרית ברורה, נוקשה וכמעט דיכוטומית. כל מי שנכנס לחנות פארם או לבוטיק בישום ידע בדיוק לאן לפנות: בצד אחד ניצבו המדפים המיועדים לגברים, עמוסים בבקבוקים כהים, מרובעים ומסיביים, עם ניחוחות עציים, מעושנים ומחוספסים. בצד השני, המדפים לנשים הציגו בקבוקים מעוגלים, ורדרדים ורכים, עם ניחוחות פרחוניים ומתוקים. אולם, בעשור האחרון מתחוללת מהפכה שקטה אך עוצמתית, המשנה את פני התעשייה מן היסוד. הגבולות המגדריים המוכרים הולכים ומיטשטשים, והקטגוריה הצומחת והמסקרנת ביותר כיום היא זו של בושם יוניסקס. שינוי זה אינו אופנה חולפת או גימיק שיווקי, אלא שיקוף של שינוי תרבותי עמוק בהרגלי הצריכה ובתפיסת הזהות, המובל בעיקר על ידי דור ה-Z והמילניאלס.
הניחוח הוא המלך, המגדר אינו רלוונטי
הצרכן החדש מחפש אותנטיות, אינדיבידואליזם ושחרור מהגדרות כובלות. הגישה המודרנית גורסת כי חוש הריח, מעצם טבעו, הוא נטול מגדר. בטבע, לפרח הוורד אין "ריח נשי" ולעץ הארז אין "ריח גברי"; אלו הם חומרי גלם המעוררים רגשות וזיכרונות אצל כל בני האדם באשר הם. כאשר צרכנים מחפשים כיום בושם חדש, הם אינם מעוניינים עוד שהמותג או אנשי השיווק יכתיבו להם למי הריח מיועד. הם בוחרים בניחוח פשוט כי הוא מריח טוב, כי הוא מעורר בהם השראה, או כי הוא מתאים לכימיה האישית של עורם. בושם יוניסקס מאפשר לצרכן חופש בחירה מוחלט להתחבר לניחוח ברמה האינטואיטיבית ביותר, ללא תוויות חברתיות מיושנות.
מורכבות ותחכום כסטנדרט חדש
יתרון מובהק נוסף של בשמי היוניסקס טמון במורכבות ובאיכות שלהם. כדי ליצור בושם שיתאים לכולם ויחמיא לסוגי עור שונים, ה"אפים" (רוקחי הבשמים) נדרשים ליצור קומפוזיציות מאוזנות, הרמוניות ומתוחכמות להפליא. לרוב, בשמים טובים בקטגוריה זו אינם מסתמכים על תו דומיננטי אחד, אלא משלבים ניגודים: רעננות הדרית חדה לצד חמימות של תבלינים, או רוך של פרחים לבנים לצד תווי עור, עשן או עצים עמוקים. התוצאה היא ניחוח עשיר ורב-רבדים שמתפתח בצורה שונה וייחודית על כל אדם, גבר או אישה, ויוצר חתימה אישית ייחודית שקשה לשכפל.
ורסטיליות, מינימליזם וחיבור זוגי
בעולם שמקדש קיימות, מינימליזם וצריכה נבונה, בושם יוניסקס מציע פתרון שהוא פרקטי ורומנטי כאחד. זוגות רבים בוחרים כיום לחלוק את אותו הבושם. מעבר לחיסכון במקום על המדף בחדר הרחצה, הדבר יוצר חיבור אינטימי ו"ריח זוגי" משותף, שהופך לחלק מהזהות של הזוגיות. מותגי נישה כמו QCODE זיהו את המגמה הזו ומציעים סדרות כמו Freedom ו-Confidence, שאינן מוגדרות מגדרית אלא מבוססות על ערכים אוניברסליים. הריח של חופש או הריח של ביטחון עצמי אינו שייך למגדר מסוים; הוא שייך לכל מי שמבקש לשדר נוכחות. ניחוחות אלו מוכיחים כי העתיד של עולם הבישום הוא פתוח, נזיל, ובעיקר – אישי מתמיד.
